Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden Morec kantoormachines
Artikel 1 – Algemeen
1.1. Onder “ Morec kantoormachines ” wordt in deze algemene verkoopvoorwaarden verstaan Morec kantoormachines gevestigd te Eindhoven aan De Ridderzaal 18.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsbetrekkingen waarbij Morec kantoormachines op treedt als verkoper en/of leverancier van kopieer-/dupliceer-/printerapparatuur en accessoires, hierna te noemende “apparatuur”.
2.2. Toepasselijkheid van door de klant gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3. Van deze voorwaarden kan slechts schriftelijk worden afgeweken.
Artikel 3 – Totstandkoming overeenkomst
3.1. Alle aanbiedingen van Morec kantoormachines zijn vrijblijvend.
3.2. Een overeenkomst tussen Morec kantoormachines en de klant komt pas tot stand na ondertekening door Morec kantoormachines en de klant van een schriftelijk verkoopcontract, behoudens indien het betreft verbruiksartikelen behorende bij de apparatuur.
Artikel 4 – Prijzen
4.1. De prijzen van nieuwe apparatuur zijn die, welke zijn genoemd in de op de datum van ondertekening van de overeenkomstgeldende prijslijst van Morec kantoormachines
4.2. De prijzen van vernieuwde apparatuur, gebruikte apparatuur en apparatuur die door de klant wordt gekocht na deze eerst gehuurd te hebben, zijn de tussen partijen overeengekomen prijzen vermeld in artikel 2 van het verkoopcontract. Indien de levering van de apparatuur en/of de koop van gehuurde apparatuur plaatsvindt meer dan drie maanden na ondertekening van het verkoopcontract, zal Morec kantoormachines het recht hebben de verkoopprijs aan te passen op basis van de geldende marktontwikkeling.
Artikel 5 – Levering en installatie, Opleiding
5.1. Met Morec kantoormachines overeengekomen levertijden gelden als indicatie en niet als fatale termijn.
5.2. De apparatuur wordt binnen Nederland bij de klant geleverd en geïnstalleerd tijdens de bij Morec kantoormachines gangbare werkdagen en -uren. De kosten van levering en installatie zijn vermeld in het tarief dat aan het verkoopcontract is gehecht. Kosten voor het gebruik van buitengewone middelen (zoals kraan, lier, extra mankracht e.d.) bijlevering, worden apart aan de klant in rekening gebracht.
5.3. Morec kantoormachines zal twee door de klant aan te wijzen personen (“operators”) opleiden in het gebruik van de apparatuur,tegen de in het toepasselijk tarief vermelde prijzen;
5.4. De klant is gehouden de plaats waar de apparatuur wordt geïnstalleerd, in te richten conform de door Morec kantoormachines verstrekte technische plaatsbeschrijving.
Artikel 6 – Betaling
6.1. Betaling dient plaats te vinden binnen 14 dagen na datum vermeld op de verkoopfactuur. Betaling dient te geschieden effectief in de overeengekomen valuta en zonder verrekening en/of opschorting.
6.2. In geval van niet tijdige betaling is de klant over het uitstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd.
6.3. Buitengerechtelijke incassokosten worden aan de klant in rekening gebracht conform het incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten.
6.4. Betalingen door of vanwege de klant strekken achtereenvolgens ter voldoening van de door hem verschuldigde buitengerechtelijke incassokosten, de gerechtelijke kosten, de door hem verschuldigde renten en daarna in volgorde van ouderdom de openstaande hoofdsommen, ongeacht andersluidende aanwijzigingen van de klant.
6.5. De wederpartij kan slechts bezwaar maken tegen de factuur binnen de betalingstermijn.
Artikel 7 – Eigendomsvoorbehoud
7.1. Zolang de klant niet volledig heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen jegens Morec kantoormachines uit hoofde van enige overeen-komst welke Morec kantoormachines met de klant is aangegaan met betrekking tot de levering van de apparatuur of andere zaken of verrichte danwel te verrichten werkzaamheden, blijft de geleverde apparatuur eigendom van Morec kantoormachines.
7.2. Indien de klant in verzuim is ten aanzien van de prestaties als in lid 1 bedoeld, is Morec kantoormachines gerechtigd de apparatuur, die aan haar toebehoort, zelf voor rekening van de klant terug te (doen) halen van de plaats waar zij zich bevindt. De klant verleent Morec kantoormachines onherroepelijk machtiging om daartoe de bij of voor de klant in gebruik zijnde ruimten te (doen) betreden.
7.3. Gedurende de periode van het eigendomsvoorbehoud is de klant uitsluitend bevoegd over de apparatuur te beschikken in het kader van de normale bedrijfsvoering.
Artikel 8 – Garantie
8.1. Morec kantoormachines garandeert gedurende een periode van 3 maanden na de datum van installatie van de apparatuur de deugdelijkheid en goede werking van de apparatuur. De garantie is beperkt tot het kosteloos repareren van de apparatuur of het vervangen van defecte onderdelen tijdens gangbare werkdagen en -uren van Morec kantoormachines . De garantie is slechts van toepassing bij verkoop van nieuwe of vernieuwde apparatuur.
8.2. Gebreken dienen door de klant op straffe van verval van het recht op garantie onverwijld na aan het lichtkomen daarvan schriftelijk aan Morec kantoormachines te worden medegedeeld.
8.3. Alle bij de garantiewerkzaamheden vervangen onderdelen worden om niet eigendom van Morec kantoormachines.
8.4. Gedurende de garantieperiode heeft de klant de verplichting:
- de plaats waar de apparatuur wordt geïnstalleerd in te richten conform de door Morec kantoormachines verstrekte technische plaatsbeschrijving;
- de apparatuur te gebruiken overeenkomstig de gebruikshandleiding;
- een operator aan te wijzen die verantwoordelijk is voor het gebruik van de apparatuur;
- de apparatuur niet te (doen) verplaatsen, wijzigen, herstellen of onderhoudswerkzaamheden te (doen) verrichten anders dan met voorafgaande toestemming van of door Morec kantoormachines. Aanvragen tot verplaatsing moeten schriftelijk 14 dagen van te voren bij Morec kantoormachines worden ingediend;
- de apparatuur te gebruiken met inachtneming van alle toepasselijke wettelijke bepalingen en overige relevante voorschriften;
- uitsluitend verbruiksprodukten te gebruiken die voldoen aan de specificaties van Morec kantoormachines en een voorraad hiervan in goede staat van bewaring te houden en over de aanvulling ervan te waken;
- de apparatuur zorgvuldig te gebruiken en te verzorgen;
- Morec kantoormachines -personeel toegang tot de apparatuur te verlenen;
8.5. De garantie geldt niet indien de klant in strijd handelt met de verplichtingen vermeld in artikel 8.4, indien het gebrek anderszins aan de klant kan worden toegerekend of indien het gebrek het gevolg is van normale slijtage. De garantie is eveneens niet van toepassing indien de storing in de apparatuur is veroorzaakt door derden afkomstige en door derden geïnstalleerde accessoires. De reparatiewerkzaamheden worden in deze gevallen tegen de geldende tarieven aan de klant in rekening gebracht.
Artikel 9 – Ontbinding / bevrijding
9.1. Indien de klant niet behoorlijk of niet tijdig aan enige verplichting, welke voor hem uit de overeenkomst mocht voortvloeien, voldoet, alsmede in geval van faillissement, surséance van betaling of onder curatele stelling van de klant of stillegging of liquidatie van diens bedrijf is Morec kantoormachines naar haar keuze gerechtigd, onverminderd de haar verder toekomende rechten, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, danwel de (verdere) uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Morec kantoormachines is in die gevallen voorts gerechtigd onmiddellijke voldoening van het haar toekomende te vorderen.
9.2. Indien de behoorlijke nakoming door Morec kantoormachines ten gevolge van één of meer omstandigheden, die niet voor rekening van Morec kantoormachines komen, waaronder de omstandigheden in het volgende lid genoemd, geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, hetzij tijdelijke hetzij blijvend heeft Morec kantoormachines het recht de overeenkomst te ontbinden.
9.3. Omstandigheden, die in ieder geval niet voor rekening van Morec kantoormachines komen zijn: gedragingen behoudens opzet of grove schuld, van personen, van wie Morec kantoormachines bij uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt; ongeschiktheid van zaken, waarvan Morec kantoormachines bij uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt; uitoefening door een derde jegens Morec kantoormachines vanéén of meer rechten, ter zake van een tekortkoming van de klant in de nakoming van een tussen de klant en die derde met betrekking tot de door Morec kantoormachines geleverde zaken gesloten overeenkomst; werkstaking, werkliedenuitsluiting, ziekte, in-, uit- en/of doorvoerverbod, transportproblemen, niet nakoming van de verplichtingen door toeleveranciers, storingen in de produktie, natuur- en/of kernrampen en oorlog en/of oorlogsdreiging.
9.4. Indien de klant, nadat Morec kantoormachines hem daartoe een termijn van 7 dagen heeft gesteld, niet aan aflevering meewerkt, is Morec kantoormachines van zijn verbintenissen bevrijd.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
10.1. Morec kantoormachines is slechts aansprakelijk voor schade die aan haar opzet of grove schuld is te wijten.
10.2 Morec kantoormachines is nimmer gehouden tot vergoeding van schade, anders dan aan personen of zaken.
10.3 Morec kantoormachines bedingt alle wettelijke en contractuele verweermiddelen welke zij ter afwering van haar eventuele eigen aansprakelijkheid jegens de klant kan inroepen, mede ten behoeve van haar ondergeschikten en de niet-ondergeschikten voor wier gedragingen zij ingevolge de wet aansprakelijk zou zijn.
10.4 Het in dit artikel bepaalde laat onverlet de wettelijke aansprakelijkheid van Morec kantoormachines ingevolge dwingendrechtelijke bepalingen.
Artikel 11 – Onderhoudscontract
11.1. Op voorwaarde dat de klant haar overeenkomst met Morec kantoormachines, met inbegrip van deze algemene voorwaarden, nakomt, biedt Morec kantoormachines de klant de mogelijkheid een onderhoudscontract af te sluiten voor onderstaande perioden, ingaande op de datum van installatie van de apparatuur:
– nieuwe apparatuur: 5 jaar
– vernieuwde apparatuur: 5 jaar
– verhuurde apparatuur : 2 jaar, te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van het oorspronkelijke huurcontract, verminderd met het aantal maanden dat de apparatuur aan de klant verhuurd werd.
Artikel 12- Toepasselijk recht / bevoegde rechter
12.1. Op alle rechtbetrekkingen tussen Morec kantoormachines en de klant is Nederlands recht van toepassing.
12.2. Geschillen tussen Morec kantoormachines en de klant, behorende tot de competentie van de Arrondissementsrechtbank, worden bij uitsluiting berecht door de rechter te Eindhoven, behoudens indien Morec kantoormachines als eisende of verzoekende partij kiest voor de bevoegde rechter van de woon- of vestigingsplaats van de klant.
Artikel 13 – Auteursrechtelijke vrijwaring
13.1 Het is de klant bekend, dat krachtens de bij ondertekening van deze overeenkomst geldende bepalingen van de auteurswet1912, het openbaar maken en het verveelvoudigen van werken van letterkunde, wetenschap of kunst slechts geoorloofd is indien geen inbreuk wordt gemaakt op auteursrechten of andere rechten van derden. De klant zal zich bij het gebruik van het object vergewissen van de toelaatbaarheid van het kopiëren van het ter kopiëring aangebodene. De klant vrijwaart Morec kantoormachines tegen iedere auteursrechtelijke aansprakelijkheid voor zover het door hem gekopieerde werken betreft.